Sunday 19 January 2014

ANJING DIJADIKAN MENU DALAM MAKANAN DI BALI - Blog Makanan di Perlis

ANJING DIJADIKAN MENU DALAM <b>MAKANAN DI</b> BALI - Blog Makanan di Perlis


ANJING DIJADIKAN MENU DALAM <b>MAKANAN DI</b> BALI

Posted: 10 Jan 2014 11:53 PM PST

Anjing-anjing Ini Bakal Dijadikan Menu Makanan Di Bali | Michele Morbidelli, seorang wartawan yang berasal dari Itali yang menghabiskan masa 15 tahun terakhirnya memburu foto dan berita lingkungan hidup di Indonesia, melaporkan sebuah pekara yang, membimbangkan sekaligus menyedihkan yang ia lihat.

Michele dengan nada getir menceritakan pengalamannya melihat dan membuat liputan perdagangan anjing di Indonesia. Yang ia laporkan ini sepertinya adalah pekara yang biasa kerana pasti anda berfikir anjing-anjing tersebut akan dijadikan haiwan peliharaan. Anda salah, kerana anjing-anjing ini dijual untuk dijadikan makanan manusia!

Di Bali, ia melihat dengan mata kasar betapa kejamnya perdagangan anjing untuk dijadikan makanan manusia khususnya di Klungkung dan Singaraja. Anjing-anjing tersebut ditangkap dan diikat dengan kejam serta diangkut dengan menggunakan bas untuk dihantar ke pembeli. Lebih kejam lagi, haiwan-haiwan sahabat manusia yang sudah tidak berdaya ini diikat dan diletak diatap bas yang panas!




No comments:

Post a Comment